Efterår 1999

Men hvordan skulle vi få dette financieret. Vi blev enige om at lave en forening af folk, som har lyst til at give en hånd for udviklingen i Nepal. Og Himalayan Project blev stiftet. Men det gav slet ikke penge nok til at gennemføre vores projekt. Men den ene af os var medlem af Rotary, så han fremlagde ideen for sin klub, som straks tog opgaven til sig med en ildhu og et engagement, som sjældent er set magen. Så rent faktisk overtog Skivehus Rotary Klub vores skoleprojekt i Chhimbu. Himalayan Project samarbejder dog aktivt med Rotary om hele processen, og fra sommeren 2003 overtager vi selv fadderskabet igen. Skivehus Rotary Klub indledte et samarbejde med Schwerin Rotary Klub, Skive Rotary Klub og Rotary Club of Kathmandu om financiering og opsyn med processen. I foråret 1999 fik landsbyen at vide, at de kunne påbegynde byggeriet. De gik straks i gang med at fælde træ langt oppe i Lamjuras øvre bækken, save det ud til planker, og få det båret hjem. Andre begyndte at jævne grunden og grave fundament. Og stenhuggere blev ansat til at udhugge murbrokker. I august 1999 blev første pengebeløb overført til Chhimbu, og det blev startskuddet for håndværkerne til at mure fundament op, snedkerere vindues- og dør-rammer og derefter mure væggene op omkring rammerne.
udgravn.jpg (7013 bytes)  walling.jpg (10578 bytes) Midt i November 1999 blev jeg af Rotary sendt til Chhimbu, for at sikre at alt gik rigtigt for sig. Rygterne svirrede, at noget var galt. De sagde, at bygningen var for lille og for dårligt bygget. Træværket var dårligt byggesjusk. Murene var kun lige kommet op over jorden. Pengene var blevet misbrugt. Nu skal man passe noget på med at lytte til rygter i Nepal. De er sjældent helt friske, og ofte bygger de på personlige holdninger til hinanden, på politiske intriger, på misundelse og til almindelig rygteforvanskning.
Men jeg var alligevel spændt på, hvad jeg skulle se ved min ankomst til Chhimbu. Men jeg blev glad. Der lå et lille bygningsværk med færdige mure og gavle. Med rimeligt veltømrede vindues- og dør-rammer. Indmurede udragere til at forankre taget mod kraftige opadgående vinde. 3 klasseværelser og et kontor. En lille skolegård. Og ikke mindst - en hel landsby fuld af glade og forventningsfulde mennesker. Da jeg kneb en lettelsens tåre ville begejstringen ingen ende tage. De havde været så spændt på, om jeg nu ville godtage deres værk. Og det gjorde jeg. Det er virkelig en fin lille skole for børn, der skal gennemføre underskolen fra 1. til 5. klasse.
skolen1.jpg (10679 bytes)
skolmode.jpg (9601 bytes) Men så skulle vi til at kigge på kontrakter, protokoller og regnskab. Jeg indkaldte skole komiteen, som næsten bestod af alle indbyggere, som deltog på skift, når de havde tid i løbet af de to dage, mødet varede. Protokollen fra alle deres møder var ført nydeligt. En del af kontrakterne var lavet om. Og hverken regnskab eller bilag fandtes. Det tog meget lang tid at rekonstruere et bare nogenlunde regnskab, og desværre stemte kassebeholdningen ikke med regnskabet. Det skuffede mig meget; men de fleste ansvarlige kunne ikke forstå, at jeg satte min lid til sådan et stykke papir. Alle kunne jo se, hvad der var i kassen, og det måtte da være det, som det hele drejede sig om. Jeg var ikke enig; men kunne ikke gøre mere her og nu.
Så vi festede for den nye skoles fremtid. Vi holdt rejsegilde, drak noget øl og chhang, og især Thami'erne (som for det meste ikke havde noget med pengene at gøre) var så ovenud lykkelige over, at deres børn snart ville være uddannede og kunne beklæde store og fine stillinger i landsbyen og måske i hele distriktet; ja endog måske i hele Nepal. Hele tre ansøgere til lærerstilling kom forbi og søgte om stilling som engelsklærer (det giver bedre løn end nepali-lærer); men ingen af dem forstod, hvad jeg spurgte dem om, og når de endelig havde fået det oversat, forstod jeg ikke deres svar. Men i vor lette glædesrus fik vi alligevel lagt nogle store planer for fremtiden. skolen2.jpg (9375 bytes)
skolen3.jpg (6794 bytes) I en lang periode har byggeriet været gået i stå. Vi ville gerne se ordentlige regnskaber. Men der skete ingenting. Manglende vilje, manglende evner, store afstande, dårlige kommunikationsveje, dansk præcision og effektivitet mod nepalesisk, det går nok altsammen. Men da vi havde trukket den længe nok, besluttede vi, at nu måtte vi se at få byggeriet færdigt, og sendte en sum afsted.
Op til starten af siden Driftregnskab for Chhimbu Skole Bilag (Enclosures)