Brandbiler til Kathmandu
Dette projekt er desværre midlertidigt sat i bero på grund af den ustabile politiske situation, hvor ingen tør tage stilling til om der kan dispenseres for loven, der siger at biler ældre end 10 år ikke må importeres.
Kontakt Timeframe Kort Brandstationen Container Bilag
I løbet af 2010 skal Aabenraa Kommune effektivisere sit beredskab i 16 beredskabscentre og dermed nelægge 7 mindre brandstationer. Og derfor skal 24 store flotte røde brandbiler udfases. Det er overvejende de lidt ældre modeller, men det er begrænset hvor mange kilometer de har kørt. Nogle af dem er måske knap kørt ordentligt til. Både Beredskabschefen og Borgmesteren er meget positivt stemt over Himalayan Projects ønske om at få en 3-4-5-6 stykker af dem og levere dem til "Kathmandu Fire Brigade". Så vores ansøgning ligger i bunken og venter på en beslutning om, hvilke biler vi kan få. Beredskabschefen har nævnt den store flotte Pionervogn, som en meget sandsynlig vogn. Det er meningen at vi skal skille dem lidt ad, stoppe dem ind i 40 fods containere og få dem sejlet til Calcutta i Indien, samle dem igen og så derfra køre dem til Kathmandu i kortege. Det er også en plan, at dette projekt skal afvikles som et Rotary Projekt, hvor vi skal besøge indiske rotaryklubber undervejs, dels for hyggens skyld, men også for på forhånd at have aftaler om garageplads for natten, nærmeste ordentlige værksted, nærmeste dieseltank, ordentligt hotel osv. Men også fordi Rotary Club of Kathmandu allerede her i startfasen er involveret i projektet og vil hjælpe hvad de kan for at gennemføre det. |
||
Pionervogn:
Chassis: Mercedes 1113, bus chassis. Opbygget hos Rosenbauer Holland i
1975. Frontmonteret 5 tons hydraulisk spil. Indbygget 10 KW 3 faset generator.
Taget i brug 1995. |
||
Planlægningen af projektet er stadig i de indledende faser og kan ændres mange gange her i indledningen. Men det er den umiddelbare plan at projektet skal afvikles i vinteren først i 2011. For at få tid til uforudset og til at være lidt sammen med vore rotary-værter, så skal der ikke køres mere end ca 250 km per dag. Så en uges tid på landevejen. Vi kan forvente en vis festligholdelse, når vi ankommer til Kathmandu med fuld udrykning, blå blink og Ba-Bu. Derefter nogle dage med seight-seeing i hovedstaden, og derefter vil de fleste nok hjem til Danmark igen. Men det kan sagtens være, at alle de tomme rum i brandbilerne er fyldt op med håndsprøjter, og måske kan vi lokke Kathmandu Fire Brigade til at køre os til Jiri og videre til Bhandar med pumperne, som de af os, der har lyst, kan fordele rundt i Upper Solu. | ||
Financieringen er ikke påbegyndt endnu, men vi forestiller os, at de der gerne vil med på sådan en tur, kan donere et beløb på måske 12.000 kr til Himalayan Project (som er fradragsberettiget), som herefter kan benyttes til projektudgifterne, som blandt andet også kan omfatte transport af de "chauffører" som skal med på turen. Måske kan vi få sponsoreret noget af transporten, fra virksomheder, der er involveret i den slags containerhåndtering. Måske vil rotary-klubber give et bidrag |
||
Vi arbejder lidt på og håber lidt på, at vi kan lokke TV med på turen. Det kunne blive en fantastisk flot fjernsynsudsendelse til de allerbedste sendetider, mens der er gæt en million på de andre kanaler. Hvis det lykkes vil sponsorering formodentlig blive en del lettere, ligesom Danida's oplysningsbevilling måske kan bruges til et eller andet. |
||
Men allerede nu må du gerne melde en forhåndsinteresse, som deltager på turen, og som villig til at være privatsponsor. Mail til en af nedenstående med enhver henvendelse om projektet; gode idéer; gode råd; kontakter; interesser; etc. Vi har naturligvis især brug for folk, der kan reparere en bil, der har forstand på brandværn, har lyst til eventyr og som synes at røde brandbiler er flotte. Rotary-vinklen gør naturligvis projektet særlig interessant for rotarianere, men er ikke begrænset til disse. Turen er åben for enhver, men alle skal naturligvis være medlem af Himalayan Project. |
||
Timeframe
is for the moment postponed, but were previously: |
||
Fredag 11. Juni 2010 besøgte rtn Bishnu Subedi, fra Rotary Club of Kathmandu, Aabenraa Brandstation og chefen for Aabenraa Kommunes Beredskab Preben Christensen. | De koncentrerede sig om de lidt mindre biler, som bedre kan manøvrere i Kathmandu’s snævre gader, og som passer til døren i en container. Og her var 2-3 Mercedes 608 pionervogne med pumpe og 1.000 liter vandtank fra 1971, klar til Kathmandu. Den 222 cm bred - 240 cm høj, men hvis hjul og løst tagudstyr pilles af, så er den kun 210 cm høj. Og så er den lige knap 6 meter lang. Dvs der kan stå to af dem i en 40 fods container. |
|
Bishnu blev meget betaget af redningsvognen med udstyr til at befri passagerer fra forulykkede køretøjer, for sådan noget findes slet ikke i Nepal. Det havde brandchefen ikke til rådighed, men kraftigt presset indvilgede han i at finde en vogn af passende størrelse og at finde det nødvendige udstyr til den. | ||
Stigevognen
med aftagelig motoriseret 28-meter stigen med sprøjteudstyr kunne vi også få lige med det samme, og den vil kunne redde mange liv i de høje huse, som nu skyder op i storbyen, men den er 5 cm for bred til en container. Men den kan godt blive stående en tid, til vi måske kan finde en måde at få den af sted, eller måske bare stigen alene. |
Også
den store pionervogn med en masse udstyr var klar, men igen 5 cm for bred.
Den kan også blive stående en tid til vi finder en måde
at få den af sted. Der findes noget der hedder "open side container" som vi skal have kigget noget på, men det må blive til en senere lejlighed. Nu skal vi i første omgang have erfaringer med den første tur |
|
Transport af containere er så relativt billig, fordi al håndtering er standardiseret. Det er hurtigt og nemt både at læsse, stable og losse, og at udnytte containerskibets lastkapacitet. Vi vil i denne transport benytte os af 40 fod standard containere. Det er jo i princippet dørens dimensioner der bestemmer hvor stort et emne man kan stoppe ind i containeren, og den er 234,3 cm i bredden og 228,0 cm i højden. Indenfor døren er containeren kun 0,7 cm bredere end døren, men 11,0 cm højere, så man kan stoppe nogle flade ting med ind. Og så er den indvendigt 12 meter og 3,2 cm lang. En container uden faste sider vil give plads til 8,8 cm mere i bredden. | ||
Juli
2010: Selvfølgelig skal det ikke være
nemt! Den
politiske situation i Nepal spænder ben for os. Den maoistiske oprørsbevægelse
kom i regering for 2 år siden med 25% af stemmerne til sidste valg,
og blev næsten stuerene. Men da deres regeringskoalition trods alt
stadig var i samlet mindretal, kunne de ikke gennemføre deres mest
dramatiske krav, og de forlod derfor parlamentet for ½ år
siden og er igen ved at opbygge sig som modstands- og oprørs-bevægelse.
Men parlamentet har haft svært ved at fungere, når ¼
af dets medlemmer ikke er til stede, så nu har regeringen opgivet
og er trådt tilbage uden at kunne starte op på ny. Da en stor
del af embedsmændene bliver skiftet ud i forbindelse med regeringsrokader,
så er der ingen af dem, der tør tage stilling til hvorvidt
fx en ”lov om import af køretøjer, at de skal være
yngre end 10 år” kan dispenseres. Og lige nu er der ikke noget
der viser at krisen bliver løst snarligt. August
2010: Da Rotary
Club of Kathmandu vedvarende pressede hårdt på blev resultatet,
at Kathmandu Kommune sagde "Nej Tak" til at modtage 4 brandbiler
frit leveret. Umiddelbart uforståeligt, men det må afklares
på stedet her i efteråret. |
||
Bilag:
|